تب ، درجه حرارت کمیسیون تبلیغات انتخابات

تب ، درجه حرارت: کمیسیون تبلیغات انتخابات رسانه ملی نماینده مجلس ستاد انتخابات کشور خبر سیاسی

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری «چهارراه استانبول» راجع به پلاسکو نیست! / محسن کیایی

«چهارراه استانبول» راجع به پلاسکو نیست ولی قصه مهم ما با اتفاق پلاسکو گره می‌خورد و درواقع ۲۴ساعت قبل از این واقعه و ۲۴ساعت بعد از آن را در دو روز در این فیلم م

«چهارراه استانبول» راجع به پلاسکو نیست! / محسن کیایی

محسن کیایی: «چهارراه استانبول» راجع به پلاسکو نیست!

عبارات مهم : پلاسکو

«چهارراه استانبول» راجع به پلاسکو نیست ولی قصه مهم ما با اتفاق پلاسکو گره می خورد و درواقع ۲۴ساعت قبل از این واقعه و ۲۴ساعت بعد از آن را در دو روز در این فیلم می بینیم.»

محسن کیایی را خیلی ها فقط جلوی دوربین دیده اند و از هنگامی که معروف تر شده، عده ای هم به جنبه نویسنده بودن او توجه کرده اند. او در کنار برادرش مصطفی کیایی به عنوان کارگردان، از زوج های هنری موفق چند سال اخیرند که آثاری سرگرمی ساز و جالب می سازند که کیفیت سینمای تجاری کشور عزیزمان ایران را به تنهایی اوج برده هست. با این که به بهانه اکران «سد معبر» با محسن کیایی گفت وگو کردیم ولی مسیر بحث به فعالیت های او در امسال و به خصوص فیلم «چهارراه استانبول» کشیده شد که خیلی ها منتظر دیدنش هستند.

«چهارراه استانبول» راجع به پلاسکو نیست! / محسن کیایی

آقای کیایی شما در فیلم های زیادی نقش مکمل بازی کرده اید ولی در فیلم «سد معبر» حضور شما در کنار بازیگران دیگر فیلم بسیار کم رنگ تر بود و به نوعی میزان مکمل بودن این نقش شما با سایر نقش های مشابه در کارنامه تان متفاوت بود.

من متوجه منظورتان نمی شوم که تفاوت این نقش مکمل من با سایر نقش های مشابه در کارنامه ام چیست.

اگر بخواهم مثال بزنم به عنوان نمونه در فیلم «بارکد» شما نقش مکمل بهرام رادان را ایفا کرده اید ولی عملاً در فیلم در کنار هم و همتراز هم هستید و داستان را باهم به پیش می برید ولی در «سد معبر» به نظر می رسد که در کنار زوج حامد بهداد و نادر فلاح، حضور شما به عنوان نقش مکمل کم رنگ تر است.

«چهارراه استانبول» راجع به پلاسکو نیست ولی قصه مهم ما با اتفاق پلاسکو گره می‌خورد و درواقع ۲۴ساعت قبل از این واقعه و ۲۴ساعت بعد از آن را در دو روز در این فیلم م

درواقع اصلا قرار نبود در این فیلم بازی کنم. شما هنگامی که فیلمنامه این کار را می خوانید در فیلمنامه می بینید که کاراکتر مهم نقش حامد بهداد است و مکمل دیگری که در کنار او بود نادر فلاح است که این کاراکتر ها یک سری شاخصه های خاص دارند و در این داستان برجسته تر هستند. دوستان به من لطف داشتند و بازی در این فیلم را به من پیشنهاد دادند که در وهله اول آن را نپذیرفتم ولی بعد از آن محسن قرایی بسیار به من لطف داشت و گفت: دوست دارم حتما در فیلم باشی و من تو را در این کار می خواهم تا در کنار حامد بهداد این کاراکتر را بازی کنی.

بعد از این که یک بار دیگر فیلمنامه را خواندم باز دیدم که این فیلم جهت من چیز خاصی ندارد و ترجیح می دهم کاراکتری با شاخصه های بهتر را بازی کنم مثل نقشی که آقای فلاح در این فیلم ایفا کرد که به نظرم نقش خیلی خوبی بود. ولی در آن وقت گروه تولید با نادر فلاح قرارداد بسته بود و قرار بود وی این فیلم را بازی کند. ولی به هر حال دوستی و رفاقتی که بین تیم تولید و من وجود داشت باعث شد من هم در آن وقت روی فیلمنامه فکر کنم و با خودم گفتم یکی دو ایده در کار بیاورم تا این که کاراکتر کمی شاخصه داشته باشد و آن را بازی کنم. من خودم آن شاخصه را به این کاراکتر اضافه کردم که همان حساسیت فصلی بود و در تمام پلان هایی که در فیلم حضور دارم گریه کردم چون باید از چشمانم به خاطر حساسیت آب می آمد. من این شاخصه را خودم جهت شخصیت خودم ایجاد کردم و جهت خودم موقعیتی را به وجود آوردم که اندکی چالش داشته باشد و سخت باشد که حداقل از این نظر بتوانم خودم را امتحان کنم.

ضمن این که داستان این فیلم با حال وهوای اجتماعی آثار خودتان و برادرتان هم نزدیک است.

درمجموع کار فیلمنامه خوبی داشت. به هر حال درمورد عنوان اجتماعی صحبت می کرد که دست به گریبان جامعه است و همه نمونه های آن را در خیابان می بینیم و هم گاهی فیلم های آن در اینترنت منتشر می شوند و می بینیم که ماموران سد معبر چگونه با مردم واکنش‌ها می کنند. این که این فیلمنامه نگاهی به این مقوله داشت که کمتر در فیلم ها و سینمای کشور عزیزمان ایران دیده بودیم، فیلمنامه را تبدیل به فیلمنامه خوبی کرده بود. محسن قرایی هم کارگردان خوبی است و عوامل خوبی هم دور هم جمع شده است بودند. خوشبختانه ایده های من هم به وسیله آن ها پذیرفته شد و من هم به اندازه خودم در این فیلم سهیم شدم.

«چهارراه استانبول» راجع به پلاسکو نیست! / محسن کیایی

برداشت من از حضور شما در «سد معبر» این است که خواسته اید با چالش کوچکی جهت خود در این فیلم حضور داشته باشید تا لذتی هم از آن ببرید.

دقیقاً همین طور است.

«چهارراه استانبول» راجع به پلاسکو نیست ولی قصه مهم ما با اتفاق پلاسکو گره می‌خورد و درواقع ۲۴ساعت قبل از این واقعه و ۲۴ساعت بعد از آن را در دو روز در این فیلم م

آقای کیایی در حال نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر هستیم و می دانم شما از آن دسته هنرمندانی هستید که میل به ندارید پیش از دیده شدن فیلم ها در مورد آن ها صحبت کنید. ولی امسال نام شما در چند فیلم به عنوان بازیگر شنیده شده است که یکی از بااهمیت ترین آن ها جهت مخاطبان سینما فیلم «چهارراه استانبول» هست. تا جایی که ممکن است در مورد حضور خودتان در جشنواره فجر امسال جهت ما صحبت کنید.

امسال پنج فیلم دارم که متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر هستند. فیلمی که خودم خیلی جهت آن زحمت کشیده ام و دوست دارم در جشنواره حضور داشته باشد چون نقش مهم آن را بازی کرده ام و جهت من نقش متفاوت و خوبی است فیلم «آستیگمات» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی است که در آن با مهتاب نصیرپور، باران کوثری، نیکی کریمی، هادی حجازی فر، حسین پاکدل و سیامک صفری همبازی هستم. آن فیلم را خیلی دوست دارم و امیدوارم در جشنواره حضور داشته باشد چون همان طور که گفتم نقش متفاوتی را در آن بازی کرده ام و جهت این نقش هم زحمت زیادی کشیده ام. ولی در کنار آن فیلم «چهارراه استانبول» هم در جهت سیاست های گروه ماست که هر وقت با برادرم مصطفی کار می کنیم دنبال یک سوژه و ایده تازه و موقعیتی می گردیم که در سینمای ما نباشد.

همیشه تلاش می کنیم به سراغ مباحث متفاوت جهت تماشاگران برویم که در فیلم های دیگر کمتر آن را تجربه می کنند. این روزها می بینیم که سینمای ما به سمت سینمای اجتماعی آهسته، خسته کننده و کسل کننده پیش می رود و درواقع این روزها سینمای ما کلا تبدیل به کمدی و اجتماعی شده است و عملا این ژانرها در سینما کار می شود. البته گاهی ما می بینیم جرقه هایی زده می شود و بعضی فیلمسازان به سراغ سوژه هایی می روند که کمی جالب تر باشد. فراموش نکنید ما می توانیم در سینمایمان فیلم ورزشی، سیاسی اکشن و بسیاری از انواع فیلم های دیگر را داشته باشیم که نداریم.

«چهارراه استانبول» راجع به پلاسکو نیست! / محسن کیایی

تیم برادران کیایی ثابت کرده که با تلفیق همین دو نوع فیلم اجتماعی و کمدی می توان به نمونه های کاری خوبی رسید مثل «بارکد» و «خط ویژه»؛ کارهایی که مخاطب را به فکر وادارد.

ما هم به دنبال همین هستیم که مخاطبان فکر کنند و به همین خاطر جهت ما هر لحظه فیلمنامه در اولویت قرار داشته هست. در مورد فیلم «چهارراه استانبول» می توانم بگویم ما نخستین گروهی فیلمسازی هستیم که در سینمای کشور عزیزمان ایران در مورد یک عنوان که هنوز به سالگرد آن نرسیده ایم فیلم ساخته ایم؛ آن هم عنوان مهمی مثل ساختمان پلاسکو که جنبه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در این مسئله است و عنوان بسیار مهمی بود.

البته بگویم فیلم ما راجع به پلاسکو نیست ولی قصه مهم ما با اتفاق پلاسکو گره می خورد و درواقع ۲۴ساعت قبل از این واقعه و ۲۴ساعت بعد از آن را در دو روز در این فیلم می بینیم که می توانیم آن را در ژانر سینمای اتفاق قرار دهیم. تمام عناصری که هر لحظه در گروه ما وجود دارد را در این فیلم حفظ کردیم و تلاش کردیم فیلم خوبی باشد. فیلم کار خیلی مشکل بود به نظر من در جشنواره که می دانیم جهت فیلم ها چقدر هزینه های هنگفت و عجیب و غریب می شود، این که شخصی آمده و با هزینه شخصی خود فیلم سخت و با هزینه اوج ساخته و به اتفاقاتی که جهت آتش نشان ها به وجود آمده و مردم و کسانی که در پلاسکو بودند پرداخته، کار مهمی است.

چه زمانی به فکر تولید این فیلم افتادید؟

درواقع می توانم بگویم روزی که تصمیم گرفتیم این کار را بسازیم دقیقا همان روزی بود که این اتفاق افتاد. ما در حال کار کردن روی طرح دیگری بودیم و همزمان در تلویزیون مشغول تماشای این واقعه بودیم همان وقت مصطفی به من گفت که به نظرم باید حتما در این مورد کار کنیم وآن وقت طرح را کنار گذاشتیم و شروع کردیم که روی طرح داستان پلاسکو کار کنیم. من می توانم این نوید را بدهم که تماشاگر می تواند فیلمی را ببیند که مثل کارهای قبلی ما خوش ریتم و قصه گو باشد، هیجان داشته باشد و اتفاق ها، خوب و منطقی پیش برود. تلاشمان را کرده ایم و می دانید که کار مشکل کردیم.

در کشور عزیزمان ایران ساختن فیلمی که خطر ریزش ساختمان در لوکیشن و تمام این ها شما را ترساندن می کنند و از طرف دیگر هیچ شرکت دیگری به جز آتش نشانی به شما کمک نمی کند، سخت هست. کمک های آتش نشانی هم منحصر به این بود که چند ماشین آتش نشانی در اختیار ما قرار داد و بقیه هزینه های فیلم به شکل کاملا شخصی پرداخت شد و درکل تمام تلاشمان را کردیم که به تماشاگران احترام بگذاریم.

یکی از فیلم های دیگری که در آن بازی کرده اید و نویسنده آن هم بودید «لونه زنبور» هست. آیا این فیلم هم به جشنواره می رسد؟

تا جایی که اطلاع دارم این فیلم را به جشنواره نداده اند و جهت اکران عمومی در نظر گرفته اند. این فیلم هم یک فیلم کمدی است که آن را نوشتم و یک فضای خوش حالی دارد و زیاد عنصرهای جالب جهت اکران عمومی در آن لحاظ شده است ولی فیلم قصه پرحادثه و جذابی دارد و باید ببینیم تماشاگر در وقت اکران عمومی با این فیلم چقدر ارتباط برقرار می کند.

در فیلم اپیزودیک «جشن دلتنگی» بروزترین ساخته پوریا آذربایجانی هم بازی کرده اید که این فیلم قطعا در جشنواره حضور دارد.

بله در آن فیلم حضور داشتم. همان طور که گفتید این یک فیلم اپیزودیک است که چهار قصه در این فیلم در داخل همدیگر روایت می شوند که در یکی از این قصه ها، من نقش کاراکتر مهم آن را بازی می کنم. آن فیلم هم تا حدی جهت من نقش متفاوتی داشت آن هم نقش یکی از این پسر های امروزی است که لیدر گروهی در اینستاگرام است و هزاران فالوور در کنار خود دارد و در اینترنت فعالیت می کند. من نمونه آن را تا به حال بازی نکرده بودم حالا باید دید درمجموع چه اتفاقی جهت فیلم می افتد و آیا وارد این جشنواره مشکل که داریم می شود یا خیر.

«در وجه حامل» به تهیه کنندگی برادر شما به جشنواره فرستاده می شود که در آن نام شما هم به عنوان بازیگر به چشم می خورد.

من در آن فیلم نقش خیلی کوتاهی داشتم و بیشترین علت بازی کردن در آن فیلم هم به خاطر دوستی با عوامل و دوستان بازیگری بود که در آن جا بودند. ولی نقشم را که تنها دو سکانس هم بود بسیار دوست دارم و به نظرم نقش بامزه و خوبی بود و به همین خاطر آن را بازی کردم. ولی انرژی خود را به صورت یکسان جهت تمام کارهایی که در آن حاضر می شوم می گذارم. امیدوارم ببینم براساس سیاست ها و اتفاقاتی که جشنواره فجر دارد کدام یک از فیلم ها به بخش مسابقه راه پیدا می کند و بعد از آن را بهتر می توانیم در مورد فیلم ها صحبت کنیم.

در آخر آیا توصیه ای است که ناگفته مانده باشد؟

تنها چیزی که می خواهم بگویم این است که همه فیلم ها و تمام گروه ها تلاش خود را می کنند که فیلم خوب بسازند ولی در گروه ما که فیلم «چهارراه استانبول» را باهم کار کردیم زحمات بسیار زیادی کشیده شد، خیلی زیاد و پروژه بسیاربسیار سخت و مشکلی را انجام دادیم که دارد می آید در مورد اتفاقی که فکر می کردیم در سینما و اجتماع ما مهم است حرف بزند. فیلم ما هیچ رقابتی با فیلم های چندده میلیاردی که این روزها در سینما ساخته می شود ندارد و قرار است در کنار آن ها دیده شود. من مطمئنم که تماشاگران می دانند و می فهمند که کدام فیلم خوبی است و کار خود را گزینش می کنند. امیدوارم تماشاگران «چهارراه استانبول» را هم ببینند و دوست داشته باشند.

صبا

واژه های کلیدی: پلاسکو | سینمای | جشنواره | استانبول | فیلمنامه | استانبول | محسن کیایی | مصطفی کیایی | جشنواره فیلم | ساختمان پلاسکو

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz